Η ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ ΤΩΝ ΚΕΙΜΕΝΩΝ ΑΠΟ ΤΙΣ ΔΥΟ ΕΝΤΟΙΧΙΣΜΕΝΕΣ ΣΤΗΛΕΣ ΣΤΟΝ ΙΕΡΟ ΝΑΟ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΚΑΙ ΕΛΕΝΗΣ ΣΤΟΥΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΣ ΤΗΣ ΑΝΩ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ
Του Γιάννη Λύρα
Η Επιγραφή στις 2 στήλες που είναι εντοιχισμένες στον ιερό ναό του αγίου Κωνσταντίνου, στους Κωνσταντίνους, περιέχει 27 παραγράφους - άρθρα που στο καθένα δίνονται οι εντολές και οι υπηρεσίες σε κάθε αρμόδιο για τα καθηκοντά του, στη διάρκεια των τελετών, που διαρκούσαν 9 ημέρες, δηλαδή μαθαίνουμε τις λεπτομέρειες της τέλεσης των μυστηρίων
1. ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΙΕΡΩΝ ΑΝΔΡΩΝ ΚΑΙ ΓΥΝΑΙΚΩΝ
Ο Γραμματεύς των Συνέδρων κατά τη διάρκεια των θυσιών θα ορκίσει όσους διορίστηκαν Ιερείς, εκτός αν κάποιος είναι άρρωστος, ενώ θα καίγονται ταυτόχρονα στους βωμούς οι προσφορές και θα γίνονται σπονδές αίματος και οίνου, με τον ακόλουθο τρόπο, τον όρκο τον υπογεγραμμένο:
« Ορκίζομαι στους θεούς, στο όνομα των οποίων τα μυστήρια εκτελούνται , ότι θα επιμεληθώ, όπως η τελετή γίνει θεοπρεπώς, ότι θα εμποδίσω κάθε άλλον να ασεβήσει προς την τελετή , θα ορκίσω δε και τα Ιερείας και τον Ιερέα του Απόλλωνα σύμφωνα με το Διάγραμμα, τηρών τον όρκον μου , είθε να έχω όσα αρμόζουν στους ευσεβείς , διαφορετικά αν είμαι επίορκος, ας έχω τα ενάντια».Αν κάποιος δεν θέλει να ορκιστεί, να τιμωρηθεί με πρόστιμο 1000 δραχμών και να οριστεί δια κλήρου άλλος αντί τούτου.
Τις ιερές γυναίκες να ορκίζουν οι ιερείς άνδρες στο ιερό του Καρνείου την προηγούμενην των μυστηρίων κατά τον ίδιο όρκο με την προσθήκη, ότι δικαίως και οσίως συμβιούν με το συζυγό τους. Αν κάποια δε θέλει να ορκιστεί οι ιεροί να της επιβάλλουν πρόστιμο χιλίων δραχμών και να μην της επιτρέπουν να συμμετέχει στην τελετή των θυσιών, ούτε να συμμετέχει στα μυστήρια, ενώ αυτές που έχουν ορκιστεί θα εκτελούν τα έργα τους. Αυτοί που συμπληρώνουν το 55ον έτος της ηλικίας τους Ιερείς και Ιέρειαι, επαναλαμβάνουν τον όρκο κατά τον 11ον μήνα ,προ των μυστηρίων (Ιούλιος ή Αύγουστος).
2. ΠΕΡΙ ΠΑΡΑΔΟΣΕΩΣ
Πρόκειται για τα βιβλία, στα οποία είχον αναγραφεί τα όνόματα των Ιερέων, οι οποίοι γίνονταν κληρονομικά. Ηδη μετά την επανίδρυση της πολιτείας των Μεσσηνίων ο Ιεροφάντης Μνασίστρατος έχει παραδώσει τα βιβλία αυτά με τη θήκη τους στους ιερείς και αυτοί διατάσσονται να τα παραδώσουν στους διορισμένους τώρα Ιερείς, ίνα τα εξαφανίσουν , διότι από τώρα οι ιερείς δεν θα γίνονται κληρονομικά, αλλά διορίζονται από τους Αρχόντες, καθώς και όλα όσα τυχόν θα παρασκευαστούν, για χάρη των μυστηρίων.
3.ΠΕΡΙ ΣΤΕΦΑΝΩΝ
Σαν στόλισμα στο κεφάλι οι μεν Ιερείς και Ιέρειες θα φέρουν λευκόν πίλον (κάλλυμα) στη διάρκεια των τελετών , οι δε πρωτομύσται στλεγγίδα, (κάλλυμα που θα μοιάζει με στέμμα, δηλαδή επίχρυσο δέρμα). Στην προσήκουσα δε στιγμή όλοι θα φορέσουν στεφάνια από δάφνη (ειδικά δε κατά την πορεία) ή πομπή και θα αφήσουν κάτω τη στλεγγίδα.
4.ΠΕΡΙ ΕΙΜΑΤΙΣΜΟΥ
Οι τελούντες τα μυστήρια θα είναι ξυπόλητοι με απλό λευκό ιματισμό φτηνό και χωρίς χρώματα, οι δε γυναίκες χωρίς διαφανή φορέματα και τα σειρήτια του ενδύματος δεν θα είναι πλατύτερα από μισό δάχτυλο και όσες δεν έχουν υπηρεσία στην τελετή θα φορούν λινό χιτώνα και φόρεμα που η αξία δεν θα είναι μεγαλύτερη των 20 δραχμών , οι δε δούλες την ίδια ενδυμασία, όχι όμως μεγαλύτερης των 50 δραχμών και οι παίδες εσωτερικό μακρύ φόρεμα ή συνδόνι και ιμάτιο που η αξία δεν θα είναι μεγαλύτερη της μιας μνας. Οι δε ιερές όσες μεν είναι παντρεμένες μακρύ εσωτερικό φόρεμα (καλάσηριν) ή εσωτερικό χιτώνα χωρίς χρωματιστές γιρλάντες και φόρεμα όχι ακριβότερο από 2 μνάς, οι δε ανύπαντρες κροσσωτό φόρεμα ή άλλο φόρεμα όχι ακριβότερο από 100 δραχμές.
5.ΟΡΚΟΣ ΓΥΝΑΙΚΟΝΟΜΟΥ
Οι ιεροί όταν και οι ίδιοι συμφωνήσουν με όρκο, ας ορκιστούν και για την τήρηση του νόμου που αφορά τις γυναίκες, πάνω στα ίδια ιερά για τον γυναικονόμο, στον ίδιο όρκο, για να έχει τη φροντίδα και για τα ρούχα του ιματισμού, και για όλα τα άλλα που έχουν έχουν διαταχθεί από μένα στο διάγραμμα.
6. ΣΤΗΝ ΠΟΜΠΗ
Κατά την πομπή η ενδυμασία θα είναι ίδια για όλους. Οι μεν γυναίκες θα φορούν μεσοφόρι και φόρεμα μάλλινο με σειρήτια όχι πλατύτερα από μισό δάχτυλο, οι δε κοπέλλες μακρύ εσωτερικό φόρεμα που να μην είναι διαφανές . Απαγορεύεται όμως σε αυτές να έχουν χρυσά κοσμήματα και να έχουν στο πρόσωπο ψυμίθιο (βαφή στα χείλια), ούτε πούδρα και φτιασίδια, ούτε κορδέλα στα μαλλιά, ούτε να είναι γυρισμένα προς τα πάνω,και τα μαλλιά πρέπει να έχουν πλεγμένα κατά τον συνήθη απλό τρόπο, ούτε παπούτσια εκτός αν είναι φτιαγμένα από τσόχα ή από δέρμα θυσιασθέντος ζώου. Όσες δε έχουν υπηρεσία στις τελετές να φορούν τα ρούχα που έχουν καθορίσει οι ιεροί. Αν δε κάποια έχει διαφορετικά ρούχα απ’ αυτά που έχουν καθοριστεί, ή κάτι άλλο απ’ όσα απαγορεύονται να μην το επιτρέψει ο γυναικονόμος και να έχει το δικαίωμα να τα αφαιρέσει με τη βία και να τα κατασχέσει υπέρ των θεών. Αι Ιέρειαι όμως επιτρέπεται να χρησιμοποιούν για την πορεία της πομπής δίφρον με προσκέφαλον Προβλέπονται ποιναί για κάθε παράβαση.Οι Ιερείς ματά τον όρκο τους ορκίζουν και ειδικά ό Αξιωματικός ο καλούμενος Γυναικονόμος, ο οποίος θα επιβλέπει υπεύθυνα την τήρηση των διατασσομμένων ως προς τις γυναίκες και Ιέρειες.
7.ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΠΟΜΠΗΣ
Η Πομπή είναι η παρέλαση κατά τάξη των επισήμων ορίζεται δε ότι το προβάδισμα θα το έχει ο Ιεροφάντης Μνασίστρατος έπειτα ακολουθεί ο ιερέας των θεών, για χάρη των οποίων γίνονται τα μυστήρια μαζί με την ιέρεια, θα ακολουθεί έπειτα ο αγωνοθέτης, οι ιεροθύτες, οι αυλητές. Μετά από αυτούς ακολουθούν οι ιερές παρθένες, με τη σειρά που έχει καθοριστεί με κλήρωση, οδηγώντας τα άρματα, πάνω στα οποία έχει τοποθετηθεί η κιβωτός, που περιέχει τα ιερά μυστικά. Κατόπιν ακολουθεί η (Θυναρμόστρια) , η προϊστάμενη του ιερού δείπνου της θεάς Δήμητρας και οι υποθοιναρμόστριες που ανέλαβαν υπηρεσία, έπειτα η ιέρεια του ναού της Δήμητρας που βρίσκεται στον ιππόδρομο και η ιέρεια του ναού της Αιγίλης. Έπειτα οι ιερές γυναίκες μία-μία όπως καθορίστηκε η σειρά τους με κλήρωση και έπειτα οι ιεροί άνδρες με σειρά που θα καθορίσουν οι Δέκα. Να οδηγούνται στην πομπή τα ζώα που θα θυσιαστούν, στη Δήμητρα ετοιμόγεννη γουρούνα, στον Ερμή κριάρι, στους Μεγάλους Θεούς μικρή γουρνοπούλα, στον Κάρνειο Απόλλωνα κάπρο και στην Αγνή (Περσεφόνη) πρόβατο.
8.ΠΕΡΙ ΣΚΗΝΩΝ
Οι Ιερείς καθορίζουν τη θέση των σκηνών των οποίων δεν δικαιούνται οι ιδιώτες.
Στις σκηνές απαγορεύονται οι κλίνες και κάθε άλλη πολυτέλεια, να μην είναι μεγαλύτερη από 30 τετραγωνικά πόδια, να μην περιβάλλεται από μικρά ή μεγάλα παραπετάσματα και αξλιας όχι μεγαλύτερης των 300 δραχμώνκαι να μην μπει κανείς αμύητος στον τόπο που θα περιχαράξουν. Να τοποθετήσουν δοχεία με καθαρτήριο νερό (άγιασμα).Να αναγράψουν σε ποιες περιπτώσεις επιβάλλεται ο καθαρισμός και τι δεν πρέπει να έχει μαζί του αυτός που θα μπεί στον περιφραγμένο χώρο.
9.ΠΕΡΙ ΑΚΟΣΜΟΥΝΤΩΝ
Όταν τελούνται οι θυσίες και τα μυστήρια όλοι οφείλουν να ευφημούν και να ακούνε με ευλαβεια, τα παραγγελόμενα. Οι παραβάτες ή οι απρεπείς προς το Θείο να μαστιγώνονται και να τους απαγορεύουν τη συμμετοχή τους στα μυστήρια.
10.ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΡΑΒΔΟΦΟΡΩΝ
Οι ραβδοφόροι είναι 20 και τιμωρούν τους παραβάτες.
Να διαλεχτούν από τους ιερούς 20 άνδρες ως ραβδοφόροι και να εκτελούν τις διαταγές αυτών που εποπτεύουν, στις τελετές των μυστηρίων (των 10) και να φροντίζουν να γίνονται όλα όσα πρέπει απ’ αυτούς που προέρχονται, με καλούς τρόπους και με τάξη, σύμφωνα με τις εντολές των αρχόντων που έχουν οριστεί για τις τελετές. Όσοι δεν πειθαρχούν ή συμπεριφέρονται απρεπώς να τους τιμωρούν με μαστίγωμα. Αν κάποιος από τους ραβδοφόρους δεν εκτελεί σωστά τα καθηκοντά του ,σύμφωνα με τις διαταγές, ή συμπεριφέρεται άδικα ή κάνει κάτι σε βάρος των μυστηρίων, να καλείται σε απολογία από τους ιερούς και αν κατηγορηθεί να στερείται της συμμετοχής του στα μυστήρια.
11. ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΔΙΑΦΟΡΩΝ ( ΕΙΣΠΡΑΞΕΩΝ ΚΑΙ ΔΑΠΑΝΩΝ)
Τις εισπράξεις που ανήκουν στα μυστήρια να τις εισπράττουν οι 5 που θα διοριστούν από το δήμο. Αυτούς τους 5 θα τους προτείνουν όλοι υποχρεωτικά οι άρχοντες, αλλά όχι τους ίδιους δυο φορές τον ίδιο χρόνο, από εκείνους που έχουν φορολογήσιμη περιουσία όχι λιγότερη από ένα τάλαντο. Οι 5 που θα διοριστούν θα προσημειώνει η γερουσία την περιουσία τους καθώς και την περιουσία εκείνων που τους πρότειναν. Αυτοί που θα κάνουν τις εισπράξεις θα τους βοηθάει υποχρεωτικά ο αργυροσκόπος. Όταν τελειώσει η τέλεση των μυστηρίων, θα γίνει, από αυτούς που έκαναν τις εισπράξεις απολογισμός σε δημόσια συνεδρίαση την πρώτη κατά τον νόμο συνέλευση των συνέδρων και θα παραδώσουν αμέσως στον επιμελητή κατάλογο στον οποίο θα αναγράφονται ονομαστικά όσοι κατεβάλανε τα διάφορα ποσά για τον καθαρμό και για την μύηση αυτοί που για πρώτη φορά μυήθηκαν ή από ότι άλλο τυχόν εισπράχτηκε κάτι, καθώς και τα έξοδα που πραγματοποιήθηκαν, και αν υπάρχει κάποιο υπόλοιπο, να το καταθέσουν σε μετρητά στον Ταμία που θα είναι υπόλογος αν υπάρχει κάποια αδικαιολόγητη δαπάνη, να καταβάλλουν τα διπλάσια και επί πλέον πρόστιμο χίλιες δραχμές και οι δικαστές να μην κάνουν καμιά ελάττωση. Αυτοί δε που θα διοριστούν για το προσεχές έτος να προβούν σε εξόφληση και του ποσού που δίνεται στο Μνασίστρατο για το στεφάνι που προσφέρεται από την πόλη και που είναι 6 χιλιάδες δραχμές. Να δώσουν δε και στον Ταμία όσα αυτός έχει ξοδέψει προηγουμένως για τα κατασκευαζόμενα στο Καρνάσιο έργα, ή όσα ξοδεύτηκαν απ’ αυτόν για την ετοιμασία των μυστηρίων. Τα υπόλοιπα από τις εισπράξεις αυτού του έτους να τα διαθέσουν οι 5 για τα επισκευαζόμενα στο Καρνάσιο οικοδομήματα και αν υπάρχει επί πλέον ανάγκη πέρα από αυτά τα έσοδα να την αναφέρουν γράφοντας κατηγορηματικά ποιες ανάγκες υπάρχουν, για να εκδώσουν οι άρχοντες και οι σύνεδροι απόφαση, ότι ο ταμίας πρέπει να πληρώσει τις δαπάνες. Τα χρήματα που θα πληρώσει ο ταμίας να αποδοθούν σε αυτόν από τις εισπράξεις των μυστηρίων και να αποδώσουν λογαριασμό στον Επιμελητή της διαχειρισής τους και να είναι υπόλογοι αν έχουν κάνει καμιά παράβαση, όπως καθορίζεται παραπάνω. Ο ταμίας όποιο χρηματικό υπόλοιπο παραλάβει να το διαθέσει σύμφωνα με σχετική έκθεση, για την επισκευή των έργων του Καρνασίου και να μην το χρησιμοποιήσει για καμιά άλλη δαπάνη, μέχρι να κατασκευαστούν όλα τα έργα που χρειάζονται, για την τέλεση των μυστηρίων και κανείς να μην κάνει πρόταση ότι αυτές οι εισπράξεις πρέπει να χρησιμοποιηθούν για κάτι άλλο. Σε αντίθετη περίπτωση η πρόταση πρέπει να θεωρηθεί άκυρη και εκείνος που την έκανε να καταβάλλει πρόστιμο 2000 δραχμών, το ίδιο και ο ταμίας για ότι έχει τυχόν ξοδέψει σε άλλη εργασία , να το καταβάλλει στο διπλάσιο και επί πλέον πρόστιμο 2000 δραχμές .Οι δικαστές να μην κάνουν καμιά ελάττωση, οι δε εισπράξεις που θα προέρχονται από τις παραπάνω καταδίκες, να διατίθενται για την επισκευή των έργων του Καρνασίου. Όταν δε γίνουν όλα τα έργα που χρειάζονται για να τελούνται τα μυστήρια, τότε όσα έσοδα θα γίνονται από την τέλεση των μυστηρίων να διατίθενται σαν έσοδα της πόλης.
Οι μύστες όταν γίνεται ο καθαρμός τους απορρίπτουν τα πράγματα που φέρουν μαζί τους και οι 5 αρμόδιοι διατάσσονται να τα περισυλλέγουν και ότι άλλο αδέσποτο και να το παραδίνουν στον Ταμία. Από την πώληση αυτών τα προκύπτοντα χρήματα να διατίθενται για τις επισκευές των εν γένει πραγμάτων στο Καρνάσειο.
12.ΠΕΡΙ ΠΑΡΟΧΗΣ ΘΥΜΑΤΩΝ
Οι Ιερείς να ετοιμάζουν τα θύματα κατά τις θυσίες και τον καθαρμό. Να έχουν έτοιμα και όλα τα είδη των ζώων , τα οποία προ της έναρξης των μυστηρίων θα θυσιάζονται σε κάθε θεότητα.Οι ιεροί μετά το διορισμό τους να αναθέσουν ύστερα από μειοδοτικό διαγωνισμό, την προμήθεια των ζώων αυτών που πρέπει να θυσιαστούν ή να οδηγηθούν ζωντανά στα μυστήρια καθώς και όσα προορίζονται για τους καθαρμούς αναθέτοντας αν το κρίνουν συμφέρον, στον ίδιο μειοδότη την προμήθεια όλων των ζώων, είτε χωριστά σε εκείνον που θα δεχτεί να πάρει λιγότερο κέρδος. Πρέπει μερικά από τα θύματα να τα παραδώσει πριν αρχίσουν τα μυστήρια. 2 άσπρα πρόβατα για την τέλεση του καθαρμού και 1 κριάρι με ωραίο χρώμα. Όταν γίνεται ο καθαρμός στο θέατρο 3 χοιρίδια, στην τελετή των πρωτομυστών 100 πρόβατα, για την πομπή της Δήμητρας ετοιμόγεννη γουρούνα, για τους μεγάλους θεούς μια γουρούνα 2 ετών, για τον Ερμή κριάρι, για τον Κάρνειο Απόλλωνα κάπρο (αρσενικό γουρούνι) και για την Αγνή (Περσεφόνη) πρόβατο. Ο ανάδοχος της προμήθειας αφού εγγυηθεί στους ιερούς να πάρει το αντίτιμο και να παραδώσει τα κατάλληλα ζώα καθαρά, για θυσία, χωρίς σωματικά ελαττώματα να τα επιδείξει 10 ημέρες πριν τη τέλεση των μυστηρίων. Όσα από τα ζώα εγκριθούν να τα σημαδεύουν οι ιεροί και ο ανάδοχος να παραδώσει όσα σημαδεύτηκαν . Αν όμως δεν τα φέρει για τον έλεγχο να εισπράττουν οι ιεροί από τους εγγυητές το ποσό της αξίας και μισό ακόμη, τα δε ζώα να τα προσκομίσουν αυτοί και να κρατήσουν τη δαπάνη της αγοράς των θυμάτων απ’ όσα εισπραχθούν.
13. ΠΕΡΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΩΝ ΜΟΥΣΙΚΩΝ
Οι Ιερείς να καθορίζουν κάθε χρόνο τους Αυλητές και Κιθαριστές , για την τέλεση των Θυσιών και Μυστηρίων, που θα κρίνουν κατάλληλους , για να υπηρετήσουν τιμητικά στη διάρκεια των θυσιών και μυστηρίων. Όσοι δε διαλεχτούν να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους , στους θεούς.
14. ΠΕΡΙ ΑΔΙΚΗΜΑΤΩΝ
Αν συλληφθεί κάποιος τις ημέρες που γίνονται τα μυστήρια και οι θυσίες, είτε γιατί έκλεψε, είτε γιατί έκανε κάποιο άλλο αδίκημα, να οδηγείται στους ιερούς. Ο μεν ελεύθερος αν κριθεί ένοχος να πληρώνει το διπλάσιο ο δε δούλος να μαστιγώνεται και να πληρώνει στο διπλάσιο την αξία του πράγματος που έκλεψε, για δε τα άλλα αδικήματα να καταβάλλεται πρόστιμο 20 δραχμών. Αν δεν καταβάλλει την αξία , αμέσως να παραδίνεται ο δούλος στον αδικηθέντα, για να πληρώσει το χρέος με εργασία αλλιώς δικάζεται στο διπλάσιο.
15. ΠΕΡΙ ΑΥΤΩΝ ΠΟΥ ΚΟΒΟΥΝ ΔΕΝΤΡΑ ΣΤΟ ΙΕΡΟ ΑΛΣΟΣ
Και οι κόπτοντες δένδρα και θάμνους στον Ιερό Χώρο υπάγονται στην κατηγορία των αδικούντων ως ανωτέρω.
Κανείς να μην κόβει ξύλα από τον ιερό τόπο. Αν πιαστεί κάποιος να κόβει ξύλα αν είναι δούλος να μαστιγώνεται από τους ιερούς, αν είναι ελεύθερος να πληρώνει όσα τον καταδικάσουν οι ιεροί. Αυτός δε που θα τους ανακαλύψει να τους οδηγήσει στους ιερούς και να παίρνει τα μισά.
Οι Κλέφτες και οι Αδικούντες θα τιμωρούνται με χρηματικές ποινές , οι δε δούλοι θα μαστιγώνονται.
16. ΑΣΥΛΟ ΓΙΑ ΔΟΥΛΟΥΣ
Μόνο οι Ιερείς δικαιούνται κατά την κρίση τους να παρέχουν άσυλο ,στους ζητούντας δούλους. Το ιερό τέμενος να είναι άσυλο για τους δούλους μόνο στο χώρο της περιοχής που θα καθορίσουν οι ιεροί και κανείς να μην υποθάλπει τους δραπέτες, ούτε να τους τροφοδοτεί , ούτε να τους δίνει εργασία. Όποιος ενεργεί αντίθετα από αυτή τη διάταξη, γίνεται υπόχρεος απέναντι στον κύριο του δραπέτη δούλου και είναι υποχρεωμένος να καταβάλλει στον κύριο του δούλο τη διπλάσια αξία του δούλου και επί πλέον 500 δραχμές πρόστιμο, ο δε ιερέας βγάζει δική του απόφαση για τους δραπέτες που θα ζητήσουν άσυλο, από τη δική του πόλη και όσοι καταδικαστούν να παραδοθούν στους κυρίους τους. Αν δεν τους παραδώσει ο ίδιος μπορεί ο κύριος να παραλάβει το δούλο από το σπίτι του.
17. ΠΕΡΙ ΚΡΗΝΗΣ
Η Κρήνη ανατίθεται στον Ιεροφάντη Μνασίστρατο και η προστασία της που βρίσκεται στο άγαλμα της Αγνής (Περσεφόνης). Αυτός θα παίρνει σαν αμοιβή το 1\3 των δερμάτων που είναι αφιερωμένα δώρα στου θεούς , ο μεν ένας στο ναό των Μεγάλων Θεών , ο δε άλλος παρά την Kρήνη.
Για την κρήνη που από τους αρχαίους καλείται κρήνη της Αγνής και για το τοποθετημένο άγαλμα κοντά στην κρήνη τη φροντίδα να έχει ο Μνασίστρατος όσο καιρό ζει και να μετέχει μαζί με τους ιερούς στις θυσίες και στα μυστήρια. και από όσα δώρα καταθέσουν αυτοί που θυσιάζουν κοντά στην πηγή στον ανοιχτό δίσκο ή μέσα στον κλειστό θησαυρό, όταν αυτός κατασκευαστεί ο Μνασίστρατος να παίρνει το ένα τρίτο. Τα 2\3 να προσφέρονται υπέρ των θεών από αυτούς που προσφέρουν αφιερώματα και θυσιάζουν. Ο ιερέας και οι ιεροί να έχουν την φροντίδα να κατασκευάζονται από τις εισπράξεις αφιερώματα για τους θεούς, σύμφωνα με τη γνώμη των συνέδρων.
18. ΠΕΡΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΘΗΣΑΥΡΩΝ
Οι συμπληρώσαντες το 55ο έτος της ηλικίας τους Ιερείς αναλαμβάνουν με τον Αρχιτέκτονα την επιμέλειαν όπως κατασκευαστούν δύο θησαυροί (οικήματα προς εναποθήκευση των δώρων προς τους θεούς) , που να κλειδώνουν ο μεν ένας πλησίον του ναού των Μεγάλων Θεών, ο δε άλλος πλησίον της Kρήνης, σε τοποθεσία που θα κρίνουν ότι είναι ασφαλής. Να βάλουν κλειδιά του μεν κιβωτίου της κρήνης όπου το ένα θα κρατεί ο Μνασίστρατος και το άλλο οι ιεροί του δε κιβωτίου που βρίσκεται στο ναό να έχουν το κλειδί οι ιερείς και να το ανοίγουν κάθε χρόνο στην τελετή των μυστηρίων και το ποσό που θα καταμετρηθεί στο κάθε κιβώτιο να το καταγράφουν χωριστά και να το ασφαλίσουν. Να αποδώσουν δε στον Μνασίστρατο το ποσό που καθορίστηκε από το διάταγμα.
19. ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΔΕΙΠΝΟΥ
Οι Ιερείς από τα φερόμενα στη πομπή θύματα (ζώα) κρατούν τα νόμιμα , και δι’ αυτών παρασκευάζουν τον Ιερό Δείπνο μαζί με τις ιερές και τις παρθένες. Σε αυτό παρακάθηνται αι Ιέρειαι και αι Παρθέναι ο Ιερεύς και η Ιέρεια του Καρνείου Απόλλωνα ο Ιεροφάντης Μνασίστρατος, η γυναίκα του , τα παιδιά του και τα παιδιά των παιδιών του και από τους καλλιτέχνες όσους πήραν μέρος στους ομίλους του χορού και από το υπηρετικό προσωπικό, όσους τους βοήθησαν, και όλοι οι κατώτεροι λειτουργοί των μυστηρίων.Και για τα υπόλοιπα που θα χρειαστούν στο δείπνο να μην ξοδευτούν περισσότερα από… δραχμές.
20. ΠΕΡΙ ΑΓΟΡΑΣ
Οι ιερείς να διαλέξουν μια τοποθεσία που θα γίνονται οι αγοροπωλησίες και ο Αγρονόμος της πόλης να έχει τη φροντίδα αυτοί που πουλάνε να πουλάνε αγνά και καθαρά πράγματα να ελέγχει τα σταθμά και τα μέτρα των πωλητών καθώς και τις τιμές των εμπορευμάτων. Όσοι δεν πουλάνε σύμφωνα με αυτά που καθορίστηκαν τους μεν δούλους να μαστιγώνει τους δε ελεύθερους να τιμωρεί με πρόστιμο 20 δραχμών και την απόφαση της ποινής να την βγάζουν οι ιεροί.
21. ΠΕΡΙ ΥΔΑΤΟΣ
Ο Αγρονόμος αναλαμβάνει επίσης την ευθύνη , όπως να μην βλάπτει κανείς το σύστημα της υδρευσης, στη διάρκεια του πανηγυριού, να μην κακοποιεί κανείς τη δεξαμενή της πηγής, ούτε τα αυλάκια που τρέχει το νερό, ούτε οτιδήποτε έχει φτιαχτεί μέσα στο ιερό τέμενος, για το νερό. Το νερό να τρέχει στις διευθύνσεις που έχουν οριστεί και κανείς να μην εμποδίζει την ελεύθερη χρησιμοποιησή του από όλους.. Αν πιαστεί κάποιος να κάνει κάτι από αυτά που απαγορεύονται ,τον μεν δούλο να μαστιγώνει, τον δε ελεύθερο να τον τιμωρεί με πρόστιμο 20 δραχμών και η καταδίκη να γίνεται από τους ιερούς.
22. ΠΕΡΙ ΑΛΕΙΜΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΛΟΥΤΡΟΥ
Στον Αγρονόμο ανατίθεται και η επιμέλεια της κανονικής λειτουργίας των Βαλανείων. Οι δούλοι θα μεταφέρουν καυσόξυλα για τη θέρμανση του νερού και οι μεν ελεύθεροι μετά το λουτρό τους μπορούν να ζητήσουν από το βαλανέα λάδι προς επάλειψη του σώματος , στους δε δούλους απαγορεύεται η επάλειψη- Ποινές οι συνήθεις, ήτοι χρηματικαί και για τους δούλους μαστιγώσεις.
Ο αγρονόμος να φροντίζει αυτοί που θέλουν να κάνουν χρέη ενοικιαστού του λουτρού στο ιερό, να μην εισπράττουν από τους λουόμενους περισσότερο από 2 χάλκινα νομίσματα (1\3 του οβολού) και να προσφέρουν φωτιά και αίθουσα ζεστή, για όσους αλείφονται μετά το λουτρό και σε όσους λούζονται στη λεκάνη ζεστό νερό και ο εργολάβος της προμήθειας των ξύλων για το αλειπτήριο προμηθεύει σε αυτούς που αλείφονται αρκετά ξερά ξύλα κάθε ημέρα, από της 4ης μέχρι της 7ης ώρας. Κανείς δούλος να μην αλείφεται και οι ιεροί να αναθέτουν σε εργολάβο την προμήθεια των ξύλων. Αν κάποιος από τους εργολάβους ή τους λουτροκόμους δεν εκτελεί τα καθηκοντά του όπως έχουν καθοριστεί, ο αγρονόμος να μαστιγώνει το δούλο και τον ελεύθερο να τιμωρεί για κάθε αδίκημα με 20 δραχμές και η καταδίκη να γίνεται από τους ιερούς.
23. ΣΥΝΕΣΙΟΣ ΑΝΑΦΟΡΑ (ΥΠΟΒΟΛΗ ΕΚΘΕΣΗΣ ΠΕΠΡΑΓΜΕΝΩΝ)
Μετά τη γιορτή οι Ιερείς υποβάλλουν αναφορά στο Πρυτανείο περί των συμβάντων κατά τη γιορτή.
Οι ιερείς για τα έργα της διοικησής τους στη διάρκεια των τελετών ή για τις καταδικαστικές αποφάσεις που εκδώσανε, να υποβάλλουν έκθεση στο Πρυτανείο. Να αναφέρουν εγγράφως στον οίκο που βρίσκεται στον ιερό χώρο αυτούς που έχουν καταδικάσει αναφέροντας και το είδος του αδικήματος
24. ΑΝΤΙΓΡΑΦΟΝ ΕΧΕΙΝ ΤΟΥ ΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Να δοθεί αντίγραφο του κανονισμού σε όσους διοριστούν , για να κάνουν αντίγραφα και αφού ελεγθεί η ακρίβεια της αντιγραφής και επικυρωθεί να δώσουν αντίγραφο στους φύλακες των νόμων. Αυτοί αφού παραλάβουν το αντίγραφο να το δείχνουν σε όσους έχουν ανάγκη να το δούν.
Όλοι οι λειτουργοί των μυστηρίων οφείλουν να έχουν αντίγραφο του παρόντος Διαγράμματος και να το επιδεικνύουν στους Αρχοντες- Πρυτάνεις.Στα μυστήρια να εκτελούν υπηρεσία μαζί με τους ιερούς και ο κήρυκας και ο αυλητής και ο μάντης και ο αρχιτέκτονας.
25. ΠΕΡΙ ΔΙΟΡΙΣΜΟΥ ΤΩΝ 10
Οι προϊστάμενοι του δήμου κατά τη δωδέκατη ήμερα του 6ου μήνα ,πριν γίνει η κλήρωση για τους ιερούς και ιερές, να αναθέσουν στο δήμο με χειροτονία να διορίσει 10 από όλους τους πολίτες που δεν θα είναι κάτω από 40 ετών και ούτε 2 φορές τους ίδιους στον ίδιο χρόνο. Να μετέχουν στην εκλογή και οι άρχοντες και από τους άλλους πολίτες όποιος θέλει, προτείνοντας κατόπιν από εκείνα τα πρόσωπα από τα οποία σύμφωνα με το νόμο γίνεται η κλήρωση. Αυτοί που θα διοριστούν να τους ορκίσει ο γραμματέας των συνέδρων με τον ίδιο όρκο που ορκίζει τους ιερούς. Οι διοριζόμενοι να έχουν σαν καθηκοντά τους τη φροντίδα για όσα πρέπει να γίνονται κατά τη διάρκεια των μυστηρίων και όλα όσα χρειάζονται στην τελεσή τους. Να εκλέγουν για ραβδοφόρους τους καλλίτερους από τους ιερούς καθώς και τους μυσταγωγούς.. Αυτοί που πρέπει να εκτελούν υπηρεσία μαζί με τον Μνασίστρατο να τους εκλέγουν έφ’ όσον υπάρχουν κατάλληλοι και από αυτούς που δεν διορίστηκαν ως ιεροί. Και όσοι εκλέχτηκαν να πειθαρχούν και να εκτελούν οτιδήποτε τους ανατεθεί. Αυτόν που δεν θα συμμορφωθεί να τον καταδικάζουν σε πρόστιμο 20 δραχμών και να τον καταγράφουν στα βιβλία των οργάνων της τάξεως και οι ραβδοφόροι να εκτελούν τις μαστιγώσεις που θα διατάξουν οι 10. Εκλέγονται οι 10 που έχουν συμπληρώσει το 40ο έτος της ηλικίας τους και δεν είχαν εκλεγεί το προηγούμενο έτος.(Αυτοί είχαν την υπερτάτη διεύθυνση της λειτουργίας των τελετών των μυστηρίων, στη διάρκεια τους).
26. ΠΕΡΙ ΔΙΑΒΟΥΛΙΟΝ
Οι διορισθέντες 10 εκδικάζουν όλες τις υποθέσεις. Αν υπάρξει ανάγκη να παρθεί κάποια εξαιρετική απόφαση τότε να συγκροτείται συμβούλιο να συγκαλούν οι 10 όλους τους ιερούς και να γίνεται ότι αποφασίσει η πλειοψηφία. Ναφορούν οι 10 στην τελετή των μυστηρίων κόκκινο περιβραχιόνιο.
27.ΙΣΧΥΟΥΝ ΟΣΑ ΕΙΝΑΙ ΓΡΑΜΜΕΝΑ ΣΤΟ ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ
Αν λοιπόν υπάρχουν μερικά άγραφα στο διάγραμμα (για καθένα από τα μυστήρια ή τις θυσίες) ας αποφασίσουν οι σύνεδροι το τέλος τους, χωρίς να αλλάζουν γνώμη καθόλου για την κατάλυση των μυστηρίων σχετικά με το διάγραμμα, διαφορετικά ας είναι αυτό που γράφτηκε ατελές, το δε διάγραμμα ή νόμος ας είναι έγκυρο για πάντα, αιωνίως.
ΣΧΟΛΙΑ ΤΟΥ ΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΕΠΙΓΡΑΦΗΣ
Από την επιγραφή παίρνουμε πολλά στοιχεία του δημοσίου βίου της εποχής εκείνης. Διαπιστώνεται ότι οι Μεσσήνιοι μετά την απελευθερωσή τους, διατήρησαν το θεσμό της δουλείας αλλά υπήρχαν και για τους δούλους προστατευτικές διατάξεις, Ο δούλος είχε τη δυνατότητα να ζητήσει άσυλο στο ιερό, εάν έκρινε ότι είχε κακή μεταχείριση , ο δε ιερέας δικαιούτο να ζητήσει ανάκριση και να εξετάσει τα παράπονα του δούλου. Εαν πείθοταν ότι δίκαια δραπέτευσε, από τον κυριό του, απαλασσόταν των ποινών της δραπετευσής του. Αντίθετα αν οι δικαιολογίες ήταν ψεύτικες, παραδινόταν πάλι στον κυριό του. Συμμετείχαν στην τελετή των μυστηρίων και οι δούλες να φορούν χιτώνα ή σινδόνι και ιμάτιο, αξίας όχι μεγαλύτερης των 50 δραχμών, ενώ οι γυναίκες και παιδιά των ελευθέρων έφεραν ιματισμό αξίας διπλασίας, των δούλων και τα ρούχα να είναι αδιαφανή. Το ψήφισμα προβλέπει εξ άλλου αυστηρούς κανόνες ευταξίας και προσήλωσης στη διάρκεια τέλεσης των μυστηρίων. Οι δούλοι μετέφεραν ξύλα στο βαλανείο και απαγορευόταν να αλειφθούν με λάδι, Για οποιαδήποτε παράβαση οι δούλοι είχαν σωματική τιμωρία με μαστιγώσεις. Γι αυτό το λόγο ορίζοντο 20 ραβδοφόροι επιμελητές, που έκαμαν χρήση επιμελητών.
Τη διοίκηση της πόλης είχαν οι σύνεδροι με επικεφαλής το γραμματέα των συνέδρων, σημερινό αξίωμα του πρωθυπουργού. Στην τέλεση των μυστηρίων εκλέγονταν οι 10 μεταξύ των σεβαστών πολιτών έχοντας ηλικία πάνω από 40 έτη, τη δωδέκατη ημέρα του έκτου μηνός Φεβρουαρίου και είχαν τη γενική εποπτεία με τη συνεργασία των ιερών ανδρών που εκλέγονταν με κλήρο από τη γραμματεία των συνέδρων και ορκίζονταν τον ενδέκατο μήνα Ιούλιο. Οι ιεροί ήταν εκλεκτοί πολίτες και προέρχονταν από όλες τις φυλές σε ίσο αριθμό από κάθε φυλή, οι οποίοι διεύθυναν την τελετή με επικεφαλείς τους 10.Οι ιερείς όρκιζαν τον ιερέα, τις ιερές γυναίκες που έπρεπε να συμβιώνουν αρμονικά με τους άνδρες τους, και το γυναικονόμο, φυλάνε τα ιερά βιβλία και σκεύη, φροντίζουν για την προμήθεια των ζώων που προορίζονται για θυσίες, την προμήθεια ξύλων για το δημόσιο λουτρό, καθορίζουν την έκταση του ιερού ασύλου, το χώρο των σκηνών και το μεγεθός τους, το χώρο που θα γίνονται οι αγοροπωλησίες, φροντίζουν την κατασκευή θησαυροφυλακίων για τις εισφορές, διαλέγουν τους αυλητές και κιθαριστές, ορίζουν το είδος ενδυμάτων και κοσμημάτων που θα φέρουν οι μετέχοντες στην πομπή, οργανώνουν τον ιερό δείπνο, επιβλέπουν να μην γίνονται παρανομίες, επιβάλλουν ποινές, πρόστιμα ξυλοδαρμούς, τους οποίους εκτελούν οι ραβδοφόροι που εκλέγονται από τους 10, υποβάλλουν στο πρυτανείο έκθεση πεπραγμένων και γράφουν τα ονόματα των τιμωρηθέντων σε μητρώο, που φυλάσσεται στο διοικητήριο μέσα στο ιερό άλσος. Διαπιστώνεται ότι όλη η τέλεση ήταν άψογη, γιατί υπήρχε τάξη και ευπρέπεια με καθορισμένο το χώρο και το σκοπό. Ο οικονομικός απολογισμός γινόταν δημόσια και οι 5 προσημείωναν την περιουσία τους καθώς και αυτοί που τους πρότειναν
Δείγμα ενάρετης διοίκησης ήταν και διαχείριση εσόδων – εξόδων, συμμετείχαν στις εορτές ελεύθεροι και δούλοι και η διοίκηση οργάνωση της πόλης ήταν καθαρά δημοκρατική γιατί η εξουσία προερχόταν από τους πολίτες γιατί ο δήμος εκλέγει τους 5 διαχειριστές της εορτής και ήταν πολίτες με μεγάλη περιουσία. Παρουσιάζεται μια λαμπρή διοικητική,, κοινωνική, και οικονομική οργάνωση, πνεύμα αρμονικής συνύπαρξης και ήρεμης διαβίωσης, της τότε εποχής.
Στη ρωμαϊκή περίοδο ο Ελλαδάρχης εκλεγόταν από τους αντιπροσώπους των ελληνικών πόλεων, που διηύθυνε τους αγώνες που τις εξύψωσε ο αυτοκράτορας Ανδριανός 117-133μ.χ. και ο Τιβέριος Κλαύδιος Κρισπιάνος. Ο Παυσανίας παραβρέθηκε το 160 μ.χ. στις τελετές αποφεύγει όμως να μιλήσει με λεπτομέρειες, γιατί ήταν μυημένος και είχε ορκιστεί να μην δημοσιοποιήσει όσα είδε και άκουσε στη διάρκεια της μύησης.
Ο Ιεροφάντης (ιερό + φανερώνω ) αναλαμβάνει την διάσωση της αλήθειας, με εγγύηση την ίδια τη ζωή του όπως και οι μυημένοι στους οποίους την αποκάλυπτε.
Το πόσο σημαντική ήταν η τήρηση της μυστικότητας των πραγμάτων που αποκαλύπτονταν στους μυημένους φαίνεται από την καταδίκη του Σωκράτη, την αποπομπή του Αριστοτέλη,κλπ.
Η όλη οργάνωση των μυστηρίων αποδεικνύει την επιβίωση των θρησκευτικών παραδόσεων και το σεβασμό των απογόνων στην «παρακαταθήκη» των πατέρων τους, από τα οποία πολλά εφαρμόζουν και σήμερα οι διάφορες θρησκείες του κόσμου, καθώς και η ορθόδοξη θρησκεία. Ο ναός, οι κίονες (ο Δωρικός ρυθμός συμβολίζει την Ισχύ, ο Ιωνικός ρυθμός τη Σοφία και ο Κορινθιακός ρυθμός συμβολίζει το Κάλλος), το λιβάνι, τα μυστήρια της εκκλησίας, ο σταυρός που είναι αρχαιολογικό σύμβολο και συμβολίζει τα 4 στοιχεία νερό – γη – φωτιά – αέρα, τα 4 σημεία του ορίζοντα, η οριζόντια γραμμή του συμβολίζει το δέσιμο και την επικοινωνία μεταξύ των ανθρώπων, η κάθετος το δέσιμο και την επικοινωνία των ανθρώπων με το θεό, (γι΄αυτό και σταύρωσαν το Χριστό και απόστολο Ανδρέα πάνω στο σταυρό, για να ξεφτιλίσουν αυτό το σύμβολο) οι βαθμοί διακονίας, η καμπάνα, το φως του κεριού, το παγκάρι της εκκλησίας, ο οβολός των πιστών, η ενδυμασία των ιερωμένων, ο αμνός του Πάσχα, η κατήχηση κ.λ.π. είναι αντίστοιχα τα μικρά και μεγάλα μυστήρια, το λυσεργικό οξύ που το έβγαζε ο ιεροφάντης από το σκληρώτιο, για να πάθουν οι μύστες ομαδική έκσταση, το φως, οι σπονδές αίματος και οίνου, η κάθαρση των μυστών, οι 2 θησαυροί, η ενδυμασία του ιεροφάντη καθώς και πολλά άλλα τα εφαρμόζει σήμερα η ορθόδοξη εκκλησία και τα άλλα θρησκευτικά δόγματα
Ο καναδός καθηγητής του πανεπιστήμιου Laval,του Καναδά, Μιζότ Λεοπόλντ εξετάζει συνολικά την οικονομία των αρχαίων πόλεων από την αρχαϊκή περίοδο μέχρι τους πρώιμους αυτοκρατορικούς χρόνους και αναλύει τις οικονομικές δραστηριότητες και συμπεριφορές των αρχαίων Ελλήνων. Εξετάζει και αναλύει την οικονομία, το γεωγραφικό περιβάλλον και την εργασία, το ενδιαφέρον των διανοουμένων για τα οικονομικά προβλήματα, τους ιδιωτικούς, δημόσιους και ιερούς χώρους, τη φορολογία και τις δημόσιες δαπάνες, τα νομίσματα τις αγροτικές εργασίες και τα αγροτικά προϊόντα, τις καλλιέργειες, το Απόσπασμα του κανονισμού των μυστηρίων της Ανδανίας Μεσσήνης 92 π.χ. Ο καθηγητής στο έργο του αυτό θέλησε να δείξει σε λίγες σελίδες με ποιο τρόπο οι αρχαίοι Έλληνες συνέλαβαν και οργάνωσαν τις οικονομικές τους δραστηριότητες στο πλαίσιο των πόλεων ενώ περιγράφει τα χαρίσματά τους ανά τομέα και συγχρόνως προσπάθησε να σκιαγραφήσει στο μέτρο του δυνατού την εξέλιξη της παραγωγής και των συναλλαγών που φαίνεται ότι συνδέθηκε πριν απ’ όλα με τις πολιτικές αλλαγές και αναστατώσεις της περιόδου εκείνης.
Ο κανονισμός των μυστηρίων της Ανδανίας, το 92 π.χ., περιέχει αυστηρές διατάξεις κατά της χλιδής, συγκεκριμένα απαγορεύει τη χρήση ενδυμάτων αξίας ανώτερης απο 200 δραχμές, πράγμα που σημαίνει ότι τα πλούτη δεν ήταν άγνωστα. Οι πέντε ανώτατοι λειτουργοί των μυστηρίων έπρεπε να έχουν εισόδημα ενός τουλάχιστον ταλάντου, άρα τέτοιες περιουσίες δεν ήταν τίποτε το εξαιρετικό
Μια δραχμή=6 οβελοί, μια μνα=100 δραχμές, δίδραχμο ή στατήρας, τετράδραχμο, ένα τάλαντο= 60 μνες= 6000 δραχμές.
ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΩΝ ΜΥΣΤΗΡΙΩΝ
Ο Παυσανίας στα Μεσσηνιακά του μας περιγράφει για τα μυστήρια της Ανδανίας.Τα παιδιά του Λέλεγα Μύλης και Πολυκάονας, όταν απέθανε ανέλαβε ο πρώτος την εξουσία στην Λακωνική (Λελεγία) και ο Πολυκάονας παντρεύτηκε τη κόρη του βασιλιά του Αργους ,Τρίοπα. Αφού μάζεψε στρατό από Άργος και Λελεγία κατέλαβαν την περιοχή και την ονόμασαν Μεσσηνία από το όνομα της γυναίκας του. Εδώ έχτισαν την πρωτεύουσα Ανδανία και τα ανακτορά τους. Η περιοχή της Ανδανίας οριοθετείται, από το σιδηροδρομικό σταθμό Δεσύλλα μέχρι το χωριό Καλλιρόη και νοτιοανατολικά στην πεδιάδα, βρίσκεται το Καρνάσιο Άλσος.
Η απόδειξη για την ύπαρξη της Ανδανίας είναι η ενεπίγραφη πλάκα που βρέθηκε το 1858 στη θέση Καμάρες κοντά στο Διβάρι στο χωριό Πολίχνη. Η Ανδανία ήταν πρωτεύουσα της Μεσσηνίας, πατρίδα του Αριστομένη και καταστράφηκε από τους Σπαρτιάτες μετά την κατάληψη της Είρας το 489. π.χ. Πιθανολογείται ότι ξαναχτίστηκε μετά τη μάχη της Χαιρώνειας το 338 π.χ. όταν ο βασιλιάς Φίλιππος ανακήρυξε ελεύθερες όλες της Μεσσηνιακές πόλεις.
Ο Παυσανίας στα Μεσσηνιακά του μας περιγράφει για το Καρνάσιο Άλσος, τα ερείπια της παλιάς Ανδανίας, τις ιερές τελετές και για την ακριβή θέση της πόλης δεν αναφέρει τίποτε επειδή ήταν μυημένος.
Στο Χρονικό του Μορέως περιγράφεται η καταστροφή όλης της περιοχής ,στη μάχη, στο Μακρυπλάγι.
Η λέξη Καρνάσιο σημαίνει Κάρνος (¨Αρνος), δηλαδή Κριός πανάρχαιος θεότητα ζωόμορφου θεού. Στη Μεσσηνία τα κέντρα λατρείας ήταν η Ιθώμη, το Σαμικό και η Ανδανία. Από τον Ελευσίνιο Καύκωνα μεταφέρθηκαν στην περιοχή τα μυστήρια των Μεγάλων Θεών Δήμητρας και Περσεφόνης, τελειοποιήθηκαν από το Λύκο, το γιο του Πανδίονα που εκδιώχθηκε από την Αττική ,από τον αδελφό του Αιγέα. Πέντε γενιές μετά τον Πολυκάονα οι μεσσήνιοι έκαναν βασιλιά τον Περιήρη, γιο του Αιόλου, από Θεσσαλία, ο οποίος έφερε και το φίλο του Μελανέα, δεινό τοξότη, θεωρούμενος γιος του Απόλλωνα.
Ο Περιήρης παραχώρησε το Καρνάσιο στο Μελανέα και το ονόμασε Οιχαλία από το όνομα της γυναίκας του και εισήγαγε τη λατρεία του Απόλλωνα η οποία ενσωματώθηκε με τις τελετές που γίνονταν για τις μεγάλες θεές. Οι τελετές γίνονταν συνεχώς από την εποχή του Πολυκάονα 3000π.χ. ,μέχρι τη λήξη του πρώτου Μεσσηνιακού πολέμου, το 720.π.χ., γιατί οι σπαρτιάτες απαγόρευσαν την τέλεση των μυστηρίων, στους υπόδουλους πλέον Μεσσήνιους. Με την ελευθέρωση των μεσσηνίων ,από το Θηβαίο Επαμεινώνδα το 370 π.χ. και την προσκλησή του να γυρίσουν στην πατρίδα τους οι εξόριστοι Μεσσήνιοι, γύρισαν και οι απόγονοι του Ιερατικού Γένους. Όταν βρέθηκε η χάλκινη υδρία που είχε ταφεί από τον Αριστομένη που περιείχε το κείμενο τελετής γραμμένο σε κασσίτερο περιτυλιγμένο σε κύλινδρο, τις αντέγραψαν .Αυτά ήταν τα βιβλία που παρέδωσε ο Μνασίστρατος, γιατί το Ιερατικό γένος είχε την ιδιοκτησία και το δικαίωμα της τέλεσης των μυστηρίων. Η στήλη που βρέθηκε, στις 30\7\1904 ,στο Ιερό του Πυθικού Απόλλωνα ,στο Άργος, αναφέρεται στο μαντείο των Δελφών, και με ψήφισμα, έδωσε το δικαίωμα στους μεσσηνίους να τελούν τα μυστήρια. Ο αυτοκράτορας Ιουλιανός, 361-363μ.χ., σαν ζηλωτής και γνώστης της Αρχαίας θρησκείας προσπάθησε να την επαναφέρει, γι’ αυτό και ονομάστηκε «παραβάτης», ενώ το 394 ο αυτοκράτορας Θεοδόσιος, απαγόρευσε με νόμο την τέλεση αρχαίων θρησκειών, βάζοντας ταφόπλακα και οριστικό τέλος. Όμως στο Βουλκάνο οι 2 κορυφές του Ιθώμη και Εύα αποτελούν συνεχώς θρησκευτικό κέντρο, από το 3000 π.χ. μέχρι και σήμερα, λόγω των μοναστηριών που υπάρχουν, το Πάνω Μοναστήρι ή Καθολικό κτισμένο από υλικά του ναού του Ιθωμάτα Διος και το Κάτω.
Η περιγραφή του Παυσανία, το Χρονικό του Μορέως, , οι εντοιχισμένες πλάκες, το Διβάρι, οι Καμάρες, η επιγραφή στο Πρόπυλο του Γυμνασίου του αρχαιολογικού χώρου της Αρχαίας Μεσσήνης και το βάθρο της αγίας τράπεζας του ιερού ναού του Αγίου Γεωργίου, στο Στενύκλαρο (Αλειτούργι) που αναφέρουν το όνομα Μνασίστρατος,οι επιγραφές με το όνομα του Ελλαδάρχη Κλαύδιου Κρισπιάνου στον άγιο Αθανάσιο Καλλιρόης και στο κοιμητήριο της Αρχαίας Μεσσήνης, το ιερό της Δήμητρας, Βαλανείο, Ιεροθυσίο, που βρίσκονται στον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Μεσσήνης, ο Χρησμός στο Ιερό του Πυθικού Απόλλωνα στο Άργος και η επιγραφή στο Μαντείο των Δελφών, αποδεικνύουν το υψηλό επίπεδο της πολιτιστικής – πολιτισμικής κληρονομιάς της περιοχής μας. Μακάρι το τελετουργικό των 27 άρθρων να είχε τη συνέχεια και εφαρμογή μέχρι της ημέρες μας.
Σήμερα όμως οι κυρίαρχοι του κόσμου, η υπερεθνική ελίτ, οι παγκόσμιοι τραπεζίτες ,η άρχουσα τάξη και οι πολυεθνικές με την παγκοσμιοποίηση μας λένε τη μισή αλήθεια, ενώ η άλλη μισή είναι ψεύτικα κατασκευασμένη, για τις ραγδαίες εξελίξεις των τελευταίων χρόνων, στον πλανήτη γη όπως, τη δολοφονία Κένεντυ και Μάρτιν Λούθερ Κίνγκ, τη διάλυση της Σεβιοτικής Ένωσης και Ανατολικής Γερμανίας, τον πόλεμο στον Κόλπο, στο Ιράκ, στη Σερβία, στο Αφγανιστάν, η πτώση των δίδυμων πύργων την 11η Σεπτεμβρίου στη Νέα Υόρκη κ.λ.π.. Διαπιστώνεται ότι επιδιώκουν την υποδούλωση των λαών με τη δημιουργία οικονομικών κρίσεων, πολέμων, σπέρνουν το φόβο και πανικό με τα διάφορα παγκόσμια προβλήματα και καταβάλλουν προσπάθεια να έχουν τον έλεγχο και τη συνένωση των τεσσάρων κέντρων της πολιτικής, νομισματικής, διανοητικής και εκκλησιαστικής ισχύος.
Όμως εμείς ας προβληματιστούμε, έχοντας στη σκέψη μας την αειφορία και αειφόρο ανάπτυξη συνδέοντας το παρελθόν, παρόν και μέλλον, της περιοχής μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου