H ΑΓΑΠΗ ΜΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΓΕΝΕΘΛΙΑ ΓΗ
ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ Δ. ΛΥΡΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
ΒΑΛΥΡΑ 24002, ΤΗΛ. 2724071016
Στην κάθε εποχή της ανθρωπότητας υπάρχουν άνθρωποι Άξιοι, Ικανοί, του Είναι και του Γίγνεσθε και άνθρωποι Ανάξιοι, Ανίκανοι του Δήθεν και του Φαίνεσθε. Αυτά καθορίζονται, επηρεάζονται και προσδιορίζονται από τους παράγοντες Κληρονομικότητα και Περιβάλλον(φυσικό και ανθρωπογενές). Ανάλογα με τη διαφοροποίηση των τριών πυλώνων μας που είναι η Πίστη, το Συναίσθημα και η Λογική οδηγούμεθα στις δυο παραπάνω κατηγορίες ανθρώπων. Δηλαδή και γεννιόμαστε και γινόμαστε. Αυτά σύμφωνα με την επιστήμη που σπούδασα, τη ΒΙΟΛΟΓΙΑ.
Η αγάπη μας, για τη γενέθλια πρέπει να μεγαλώνει και να την μεταλαμπαδεύουμε στους απογόνους μας, για να αγαπούν και αυτοί την πατρώα γη. Να μην ξεχαστούν πρόσωπα, γεγονότα, καταστάσεις και πράγματα που έχουν σχέση με την υπαρξή μας, στον τόπο που γεννηθήκαμε.
Η πορεία της εξέλιξης του καθενός μας , ακολουθεί το δρόμο της, και ωφέλησε τους καλούς που είχαν αξίες, οράματα και ιδανικά και έβλαψε αυτούς που είχαν στο μυαλό τους, στις σκέψεις, ιδέες και πράξεις τους την καταστροφή και αδικία.
Το παρελθόν ενός τόπου έχει μεγάλη ιστορική σημασία για το παρόν και το μέλλον του. Λαός που δεν γνωρίζει την ιστορία του τόπου του, του χωριού του, της οικογενείας του, που διακόπτει τη συνέχεια με το χθες είναι καταδικασμένος. Είναι λυπηρό που ο τόπος μας έχει ιστορία, κληρονομιά, πλούτο, δόξα, ομορφιά, δύναμη που να μην έχει καταλογογραφηθεί τον 21ο αιώνα, όλο αυτό το υλικό σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή από τους ειδικούς επιστήμονες, για να μπορεί ο καθένας μας να έχει άμεση πρόσβαση στην ενημέρωση-πληροφόρηση-γνώση-έρευνα.
Είναι ντροπή να λέμε ότι είμαστε απόγονοι των αρχαίων Ελλήνων και να τους αγνοούμε παντελώς. Θα πρέπει το υπουργείο παιδείας, οι νέοι δήμαρχοι και περιφερειάρχες να δώσουν κίνητρα σε φοιτητές-μελετητές-ερευνητές, να καταγράψουν την τοπική ιστορία κάθε περιοχής, από τα διάφορα αρχεία, για το καλό της Πατρίδας μας και του Ελληνικού Έθνους και να βλέπουμε με αισιοδοξία το μέλλον.
Τέλος η σύνδεση της τοπικής με τη γενική ιστορία, το τρίπτυχο χώρος- χρόνος-φαινόμενα, τα κείμενα, οι περιγραφές, το φωτογραφικό υλικό, οι χάρτες, θα δώσουν στον αναγνώστη τη δυνατότητα να γνωρίσει, κατανοήσει, αγαπήσει, και σεβαστεί τον πλούτο της περιοχής μας.
Η ερευνητική εργασία πρωτογενούς υλικού συνιστά αντικείμενο έρευνας από ειδικούς και με σκοπό τη διοργάνωση σεμιναρίων, συνεδρίων, εκθέσεων εκπαιδευτικών προγραμμάτων, διαλέξεων και εκδηλώσεων, με στόχο τη βιωματική μάθηση-γνώση και ενσωμάτωση της μνημειακής-πολιτιστικής-πολιτισμικής κληρονομιάς, στην καθημερινή μας ζωή.
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΙΩΝΑ ΚΕΦΑΛΑ,ΑΠΟΓΟΝΟ ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΕΦΑΛΑ ΠΟΥ ΣΚΟΤΩΘΗΚΕ ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΟΝ ΠΑΠΑΦΛΕΣΣΑ ΣΤΟ ΜΑΝΙΑΚΙ ΤΟ 1825.
Από τη Λάμπαινα (Λέζι) είναι ο Ίωνάς Κεφάλας. Το βιβλίο του έχει τίτλο: Η ιστορία της Μεσσηνίας Τομ. Α 1935 σελ. 339 .Έχει τα παρακάτω δημοσιευμένα ποιήματα, τα οποία έχουμε όλα μαζί σε δερματόδετο τόμο τα οποία κάποτε θα πρέπει να εκδοθούν, για να τιμηθεί, διασωθεί, και προβληθεί, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό..Το ποιήμα με τίτλο: «Πως προήλθε το όνομα του ποταμού και του χωριού Βαλύρα», το έγραψε το 1939 στις 23\4 και το αφιερώνει στο δάσκαλο Νιφόρο, τον οποίο έχουμε σε μαθητική φωτογραφία και την έχουμε αναρτημένη στο διαδίκτυο καθώς και τα ονόματα των μαθητών.
(ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΕΝΑ)
ΕΤΟΣ | ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ | ΤΙΤΛΟΣ | ΣΤΡΟΦΕΣ-ΣΤΙΧΟΙ | ΤΟΠΟΣ |
1892 | 15\6 | ΟΠΟΙΟΣ ΠΕΙΝΑ ΣΤΟΝ ΥΠΝΟ ΤΟΥ ΨΩΜΙ ΖΗΤΑ | 15,4 | ΛΕΖΙΟΝ |
1898 | 8\8 | ΙΩΑΝΝΗ Ο. ΣΤΑΜΑΤΟΠΟΥΛΟΥ | 4,6 | ……. |
1908 | 15\2 | Η ΠΑΤΡΙΔΟΜΑΝΑ ΜΑΣ | 12,6 | ΒΟΣΤΩΝΗ |
1909 | 25\3 | ΟΙ ΕΝ ΑΛΛΟΔΑΠΗ ΕΛΛΗΝΕΣ | 10,4 | ΠΑΝΑΜΑΣ |
1908 | 15\2 | ΤΟ ΤΑΞΙΔΙΑΡΙΚΟ ΧΕΛΙΔΟΝΙ | 5,6 | ΑΘΗΝΑ |
1913 | 1\4 | Ω ΕΛΛΑΣ ΓΛΥΚΙΑ ΜΟΥ ΠΑΤΡΙΔΑ | 8,4 | ΑΒΑΝΑ |
1915 | 25\3 | Ο ΕΘΝΙΚΟΣ ΗΡΩΣ ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΛΑΣ | 16,4 | ΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑ |
1919-20 | 15\8 | Ο ΜΥΣΤΡΑΣ ΤΗΣ ΛΑΚΕΔΑΙΜΟΝΟΣ | 17,4 | ΣΠΑΡΤΗ |
1920 | 5\5 | Η ΒΟΥΡΚΑΝΙΩΤΙΣΑ ΠΑΝΑΓΙΑ | 12,4 | Ι.Μ.Β. |
1924 | 24\7 | ΑΠΟΧΕΡΑΙΤΙΣΜΟΣ ΧΑΛΚΙΔΑΣ | 18,5 | ΧΑΛΚΙΔΑ |
1925 | 5-5\7 | Η ΜΑΝΝΑ ΤΟΥ ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ | 10,4 | ΑΘΗΝΑ |
1927 | 12\12 | Η ΜΑΧΗ ΤΗΣ ΔΡΑΜΠΑΛΑΣ | 10,4 | ….. |
1928 | 5\9 | Η ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΩΝ ΕΘΝΩΝ | 12,4 | ….. |
1929 | 30\1 | ΔΥΣΤΡΟΠΙΑ | 8,4 | …… |
1930 | 25\3 | Ο ΑΓΝΩΣΤΟΣ ΣΤΡΑΤΙΩΤΗΣ | 14,4 | …… |
1931 | 22\3 | Η ΝΗΣΟΣ ΤΗΝΟΣ ΚΑΙ Η ΜΕΓΑΛΟΧΑΡΗ | 11,4 | …… |
1933* | 3\3 | ΣΤΟΥΣ ΑΘΑΝΑΤΟΥΣ ΗΡΩΕΣ ΤΗΣ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ | 3,6 | ΛΕΖΙ |
1933* | 25\3 | ΕΠΙΤΥΜΒΙΟΝ ΕΛΕΓΕΙΟΝ ΕΠΙΓΡΑΜΜΑ ΑΡΙΣΤΟΜΕΝΗ | 4,8 | ΛΕΖΙ |
1937 | 9\3 | ΠΑΛΟΥΚΟΡΑΧΗ ΤΗΣ ΣΚΑΛΑΣ | 4,4 | ΣΚΑΛΑ |
1938 | 21\5 | Ο ΠΥΡΓΟΣ ΤΟΥ ΠΑΠΑΤΣΩΝΗ | 10,4 | ΕΥΑ |
1938 | 23\4 | ΕΜΜΟΥΣΟΣ ΥΜΝΟΣ ΠΡΟΣ ΤΗ ΘΕΑ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ | 17,8 | ΛΑΜΠΑΙΝΑ |
1939 | 31\1 | ΓΟΗΤΡΑ ΘΕΛΓΗΤΡΑ ΚΑΙ ΦΙΛΤΡΑ ΤΗΣ ΒΑΛΥΡΑΣ | 20,6 | …… |
1939 | 23\4 | ΠΩΣ ΠΡΟΗΛΘΕ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ ΠΟΤΑΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΧΩΡΙΟΥ ΒΑΛΥΡΑ | 30,6 | …….. |
1949 | 23\3 | ΠΡΟΣ ΕΝ ΗΡΩΟΝ ΜΝΗΜΕΙΟΝ | 24,6 | ΜΕΣΣΗΝΗ |
1949 | 23-25\3 | ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΑΘΑΝΑΤΟΥΣ ΗΡΩΕΣ ΤΗΣ ΠΟΛΕΩΣ ΜΕΣΣΗΝΗΣ | 6,6 | ΜΕΣΣΗΝΗ |
1950 | 23-25\3 | Η ΦΟΥΣΤΑΝΕΛΛΑ | 56,5 | Ι.Μ.Β. |
: | : | ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ΜΝΗΜΗ ΤΟΥ ΦΙΛΟΥ ΜΟΥ ΚΑΙ ΣΠΟΥΔΑΣΤΗ ΙΩΝΑ ΔΡΑΓΟΥΜΗ ΓΥΝΑΙΚΑΔΕΛΦΟΥ ΤΟΥ ΑΕΙΜΝΗΣΤΟΥ ΚΑΙ ΕΝΔΟΞΟΥ ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ | 14,4 | : |
*ΣΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΜΕ ΤΙΤΛΟ: ¨<ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ>, ΣΕΛΙΔΑ 16, 270-1
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΤΟΥ ΛΑΜΠΑΙΝΕΟΥ ΙΩΝΑ ΚΕΦΑΛΑ (1875-1957)
Νομικός ,δικηγόρος (πρωτοδίκης), ιστορικός, δημοσιογράφος, ποιητής και προσωπικός φίλος του ΙΩΝΑ ΔΡΑΓΟΥΜΗ. Μετανάστευσε στην Αμερική το 1904 όταν πέθανε η μάννα του την οποία είδε στον ύπνο του και πήγε να την βρεί. Πήγε στο προξενείο του Παναμά και βρήκε ένα γράμμα που έγραφε: «Σε χαιρετώ μάδερ». Πήγε στη διεύθυνση,αλλα δεν βρήκε κανέναν, παραιτήθηκε και επέστρεψε στην Ελλάδα το 1912. Συμμετείχε εθελοντής λοχαγός με τους ερυθροχιτώνες του Αλέξη Ρώμα στον ηπειρωτικό αγώνα, στη μάχη του Δρίσκου (26-28\11-1912), όπου και διακρίθηκε. Εκεί σκοτώθηκε ο τότε βουλευτής ΛΟΡΕΝΤΖΟΣ ΜΑΒΙΛΗΣ.
Ακολούθησε το δικαστικό κλάδο και όταν υπηρετούσε στην Σπάρτη , σε μια δίκη οι δικηγόροι του έκλεψαν τη δικογραφία και του έβαλαν πλαστή. Την ώρα της απόφασης είδε ότι δεν ήταν η πραγματική , διακόπτει τη δίκη πάει στο γραφείο του και παίρνει ένα πιστόλι. Μετά από καυγά σκοτώνει τους 2 δικηγόρους (ο ένας λεγόταν Θέμελης και είχε συγγένεια με το μητροπολίτη Μεσσηνίας Χρυσόστομο) και ο τρίτος του είπε ότι θα του παραδώσει τη δικογραφία, αλλά δυστυχώς τον σκότωσε και αυτόν. Για να τον δικάσουν ,όπως έλεγε ο νόμος, έπρεπε να γίνουν τρία δικαστήρια. Αν στο πρώτο και δεύτερο δικαστήριο απαλλασσόταν, τότε θα αθωωνόταν. Στο τρίτο δικαστήριο πληρώθηκαν δικαστές και δικηγόροι και τον δίκασαν 12 χρόνια, χωρίς αναστολή και 4 χρόνια στέρηση των πολιτικών δικαιωμάτων του. Το 1925 ο υπουργός δικαιοσύνης ήθελε να φτιάξει τους νέους νόμους του και τον το ενημέρωσε ένας φίλος του στη φυλακή. Επειδή ήταν γλωσσομαθής, ήξερε επτά γλώσσες και γνώριζε καλά τους γαλλικούς και αγγλικούς νόμους, τους ετοίμασε σε 20 ημέρες. Ο υπουργός του έστειλε αμέσως την απόλυση και είπε ότι δέχεται την απόλυση με την προϋπόθεση να γίνει μοναχός, στο μοναστήρι του Βουλκάνου. Ήταν πνευματικός αδελφός με τον πατέρα του Δημήτρη Πανουσόπουλου (ψηλού), Παναγιώτη, από το χωριό Αρσινόη του δήμου Ιθώμης
Έχει εκδώσει τον πρώτο τόμο της ιστορίας της Μεσσηνίας, το 1935 (σελίδες 352,26 κεφάλαια και περιέχει τον κατάλογο συνδρομητών (ονοματεπώνυμο, επάγγελμα, μόνιμη κατοικία).Είναι πολυταξιδεμένος στην Ελλάδα και το εξωτερικό και σε μια άτυχη στιγμή της καριέρας του έγινε δολοφόνος γιατί τα πρακτικά του δικαστηρίου ήταν αντίθετα της δικής του απόφασης όπως αναφέραμε παραπάνω. Φυλακίστηκε και εκάρη μοναχός στη διάρκεια της κατοχής και απεσύρθη στην Ιερά Μονή Βουλκάνου.
Έχει δημοσιευμένα ποιήματα γραμμένα από το 1892-1950 και πιστεύω ότι δεν είναι μόνο αυτά και συγγράμματα του διδάσκονταν στη νομική Αθηνών.
Από το 1931-1935 έχει δημοσιεύσει σε εφημερίδες των πόλεων Καλαμάτας ( Σημαία, Θάρρος, Μεσσηνία Λαοφωνή), Κυπαρισσίας (Νέος Ορίζοντας), Ανδρίτσαινας (Επίκουρο Απόλλωνα), Μεγαλόπολης (Αναγεννησιν) και Τρίπολης (Μωριάς).
Στις εφημερίδες Θάρρος, Αύγουστος 1934 και Μεσσηνία 1932, έχει αρθρογραφήσει για την Πύλο, στη Σημαία το 1933 έχει αρθρογραφήσει για την Μεγάλη Τάφρο (Ζέζα,Τσούκα, Σκάλα, Μελιγαλά και ποταμό Τζαμή) και στο Θάρρος από 1-9\11\1932 έχει αρθρογραφήσει για την οροσειρά της Ιθώμης. Στα φύλλα 19, 20, 22 και 23 της εφημερίδας Σημαίας του μήνα Δεκεμβρίου, το 1936 έχει αρθρογραφήσει σε συνέχειες με τίτλο: « ΟΙ ΜΕΣΣΗΝΙΟΙ ΠΡΩΤΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΜΕΤΑΝΆΣΤΕΣ ΣΤΗΝ ΑΜΕΡΙΚΗ» στο οποίο παραπέμπει και ο Θόδωρος Μπρεδήμας στο βιβλίο του με τον ίδιο τίτλο (σελίδες 25-26)
Είχε πλούσιο αρχείο στο οποίο υπήρχε και ο δεύτερος τόμος της ιστορίας της Μεσσηνίας (ρωμαιοκρατία, βυζαντιοκρατία, σλαβοκρατία, φραγκοκρατία, βενετοκρατία και τουρκακρατία, το οποίο πιστεύω ότι θα βρεθεί για να μάθουμε το παρελθόν μας. και δεν γνωρίζουμε αν είχε γράψει και τον τρίτο τόμο σχετικά με την επανάσταση του 1821
Θα πρέπει ο δήμος Ιθώμης να επανεκδώσει τα ποιήματα του και να γίνει μια τιμητική εκδήλωση στη μνήμη και το έργο του.
ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ-ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ ΤΟΥ ΟΝΟΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΠΟΤΑΜΟΥ και ΤΟΥ ΧΩΡΙΟΥ ΒΑΛΥΡΑ*
Ο πατέρας του Θάμυρη ήταν βασιλιάς της Συλιμβρίας , για αυτόν ομιλεί ο Ορφέας που ήταν γιός του Οιάγρου που εθεωρείτο και ποτάμιος θεός και ήταν γιός του Άρεως. Ο Ορφέας ανήκει στην οικογένεια του ¨Θάμυρη¨ και ήταν πρωτότυπη μορφή αοιδού και ποιητού. Η μητέρα του Μενιτίπη ήταν κόρη του Θάμυρη, έπαιζε λύρα και τα τραγούδια που ήταν ωραιότερα των σειρήνων. Ο Θάμυρης ο νεότερος αύξησε τις χορδές της λύρας κατά δύο και από εφτά έγιναν εννέα, για να παίζει γλυκύτερα στα πανηγύρια και μυστήρια των Καβείρων της Σαμοθράκης, στα Διονύσια, στα Ανδάνεια και Στενήκληρο που γίνονταν στο Δώριο. Στην τρίκογχη εννεάστοη γέφυρα οι μούσες τον τύφλωσαν επειδή έπαιζε και τραγουδούσε καλύτερα από αυτές. Τότε έπεσε η λύρα στο ποτάμι, βαϊ λύρα (έχασα τη λύρα) και προήλθε το όνομα Βαλύρα. Στα λατινικά η λέξεις valis-e σημαίνει κοιλάδα.
Στο Βυζάντιο, στο χωριό Νεοχώριο κατοικούσε ο Θεόφιλος Μαυροζούμης με την γυναίκα του Ελένη. Στο γεφύρι, κάτω από τη βάση του αναγράφεται <ΕΚΠΡΕΩΘΗ ΤΟ ΔΗΟΦΙΡΙ ΤΗΣ ΜΑΥΡΟΖΟΥΜΕΝΗΣ ΔΙΕΞΟΔΟΝ ΕΜΟΥ ΣΙΝΑΝ ΣΟΥΜΠΑΣΙ-ΟΥ ΚΑΡΙΤΕΝΟΥ>. Γι αυτό πήρε το όνομα Μαυροζούμενα . Άλλα ονόματα του ποταμού είναι Πύρνακας και Πίρνατσας. Το γεφύρι αυτό πρέπει να προβληθεί μιάς και είναι από το 400 Π.Χ. και εκεί
συνενώνονται οι ποταμοί Αμφίτας-ΛευκασίαςΧάραδρος (Τζαμής) και Ηλέκτρα. Τα ονόματα του χωριού μας με τη σειρά ήταν: ΒΑΛΥΡΑ ΑΓΡΙΛΗ, ΒΕΖΥΡΟΡΑΧΗ και ΤΖΕΦΕΡΕΜΙΝΗ ή ΤΖΑΦΕΡΕΜΙΝΗ
Στα λατινικά η λέξη valis-e σημαίνει κοιλάδα. Στο κρατίδιο ΑΝΔΟΡΑ μεταξύ ΓΑΛΙΑΣ-ΙΣΠΑΝΙΑΣ υπάρχει πόλη με το όνομα Βαλύρα καθώς και ποταμοί.
* Εχει γράψει ο ΙΩΝΑΣ ΚΕΦΑΛΑΣ ένα ποίημα και το αφιερώνει στο δάσκαλο ΝΙΦΟΡΟ του χωριού ΒΑΛΥΡΑ.
- Θάμυρις ή Θάμυρης*
- Μυθικός μουσικός και αοιδός από τη Θράκη. Ήταν γιος του Φιλάμμωνα και της νύμφης Αργιόπης. Μια άλλη εκδοχή αναφέρει ότι ήταν γιος του Αιθλίου και εγγονός του Ενδυμίωνα. Μερικές φορές αναφέρεται σαν γιος της Μούσας Μελπομένης και άλλοτε σαν μητέρα του θεωρείται η Μούσα Ερατώ. Διδάχτηκε την τέχνη της μουσικής από τον ποιητή Λίνο και επινόησε το δώριο μουσικό τρόπο. Συναγωνίστηκε σε μουσικούς αγώνες με τις Μούσες. Τον νίκησαν και για την αλαζονεία του να συγκρουσθεί μαζί τους τον τύφλωσαν και του αφαίρεσαν τις μουσικές του ικανότητες. Ο Θάμυρις ενέπνευσε πολλούς ζωγράφους *που τον παρίσταναν τυφλό να κλαίει ή να τραγουδά μαζί με τις Μούσες, παίζοντας τη Λύρα του.
- Ηφαίστεια Τ. 7 σελ. 194 - 301
- *Τον ζωγράφισε και ο βαλυραίος Ανδρέας Τσώνης .
-
-
- Ποιήμα του Γιάννη Δ. Λύρα στο συνέδριο της
- Αλεξανδρούπολης 19-20 Νεμβρίου 2004 του Ι.ΕΝ. με τίτλο: Πολιτιστική Πολιτική και Βιώσιμη Ανάπτυξη που παρουσίασε το θέμα με τίτλο: Τα μνημεία του Δήμου Ιθώμης
- Ο Θάμυρης ήταν μουσικός
- Κάτοικος απ΄τη Θράκη
- Και ήθελε διακαώς
- Της μουσικής τη μάχη
-
- Οί Μούσες τον ετύφλωσαν
- Και χάθηκε η λύρα
- Βάί-βάϊ η λύρα μου
- Και έγινε Βαλύρα
- H παλιά Βαλύρα ήταν στην Πέρα Μεριά, με την οποία δεν έχουν ασχοληθεί οι εκλεγμένεςς τοπικές ηγεσίες και εφορείες αρχαιοτήτων, παρά τις οχλήσεις που τους έχουν γίνει. Ας ελπίσουμε με το νέο καλλικρατικό δήμο Μεσσήνης και το νεοεκλεγέντα δήμαρχο Στάθη Αναστασόπουλο, και τη διευθύντρια αρχαιοτήτων Ξένια Αραπογιάννη, να δείξουν το αντίστοιχο ενδιαφέρον για αυτό το πολύ σημαντικό θέμα της πολιτιστικής και πολιτισμικής κληρονομιάς της περιοχής μας.
- Το Δήμο Δερρών κατά τη σύσταση του τον απετελούσαν τα χωριά Σκάλα (έδρα) και Βαλύρα. Δήμαρχος διορίστηκε ο παλαιός πρόκριτος και φιλικός Αναγ. Πουλόπουλος από τη Σκάλα που στη διάρκεια του αγώνα διετέλεσε κατ’ επανάληψη δημογέροντας μέλος της Επαρχιακής Εφορίας Εμπλακίων, και πληρεξούσιος.
Εισπράκτορας διορίστηκε ο Γ. Νικολακόπουλος από τη Σκάλα.
- Στις 8 Μαρτίου 1838 διορίστηκε εισπράκτορας ο παλαιός αγωνιστής από τη Βαλύρα Αναγν. Καρτερολιώτης.
- Στα 1839 τα Βαυαρικά αποσπάσματα του Φέδερ «ημφάνισαν εξ ολοκλήρου τον Δήμον Δερρών ενεργούντα κατά των εξ εκείνων, οι οποίοι διαμένουν εις Μελιγαλά» διότι «ζωοτροφούν με πολύ ποικίλα φαγητά και δια να τρώγουν όρνιθας και γάλους, σκοτώνουν δε και χοίρους…»
- Στα 1839- 40 δήμαρχος υπηρετούσε ο Βασίλης Λινάρδος από τη Βαλύρα και έδρα του Δήμου ήταν η Βαλύρα.
- Κατά τον Μάιο του ίδιου χρόνου ο δήμαρχος Βασίλης Λινάρδος «δια των Εθνοφυλάκων του» κατόρθωσε να παγιώσει την τάξη και την ασφάλεια των κατοίκων της περιοχής του και να συλλάβει το ληστή Κουμπαρούλη.
- Με το Β.Δ. της 17 Αυγούστου 1840 ο Δήμος Δερρών καταργήθηκε και τα δυό χωριά του υπήχθησαν στο Δήμο Οιχαλίας. Η Σκάλα δεν ορίσθηκε σαν έδρα του Δήμου Οιχαλίας.
ΜΑΘΗΤΙΚΗ 1929-30
ΜΙΜΗΣ ΚΟΛΙΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΑΤΡΟΥ ΑΝΗΨΙΟΣ,ΓΙΟΣ ΘΑΝΑΣΗ
ΣΩΤΗΡΗΣ ΜΠΟΒΗΣ ΓΙΟΣ ΤΟΥ Ο ΓΙΑΤΡΟΣ ΚΩΣΤΑΣ
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΩΝΗΣ
ΓΙΩΡΗΣ ΝΤΟΥΡΑΜΑΚΟΣ ΚΑΝΑΔΑ,ΑΔΕΛΦΟΣ ΓΙΑΝΝΗ
ΣΤΕΦΑΝΗΣ ΜΠΟΒΗΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΗΣ
ΔΕΥΤΕΡΗ ΣΕΙΡΑ
ΕΡΡΙΚΟΣ ΛΙΝΑΡΔΟΣ
ΓΙΩΡΗΣ ΦΕΙΔΑΣ
ΤΡΥΦΩΝΑΣ ΒΙΓΚΟΣ
ΜΑΤΣΟΥΚΑΣ ΘΑΝΑΣΗΣ Ή ΓΙΑΝΝΗΣ
ΠΕΡΙΧΑΡΟΣ Ο ΠΑΤΕΡΑΣ ΤΟΥ ΞΕΝΟΣ
ΘΟΔΩΡΑΚΗΣ ΤΖΩΡΤΖΗΣ
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΣΤΑΥΡΙΑΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΓΙΩΡΗΣ ΧΑΤΖΗΣ (ΝΤΕΛΗΣ)
ΤΡΙΤΗ ΣΕΙΡΑ
ΤΖΙΜΗΣ ΜΑΝΙΑΤΗΣ ΓΕΡΟΞΕΝΟΥ ΠΑΙΔΙ
ΘΟΔΩΡΟΣ ΛΙΝΑΡΔΟΣ ΕΡΡΙΚΟΥ ΑΔΕΛΦΟΣ
ΣΤΕΛΙΟΣ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΛΙΟΝΤΗΡΗΣ
ΜΙΜΗΣ ΚΟΝΤΟΠΑΝΑΓΟΣ
ΚΑΤΣΙΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
ΚΩΣΤΑΚΗΣ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΣ
ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΛΙΝΑΡΔΟΣ
ΜΙΧΑΛΗΣ ΛΑΓΙΟΣ
ΤΕΤΑΡΤΗ ΣΕΙΡΑ
ΕΛΕΝΗ ΛΙΟΝΤΗΡΗ
ΞΕΝΗ ΜΑΤΣΟΥΚΑ
ΙΟΥΛΙΑ ΑΝΗΨΙΑ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΗ
ΣΟΦΙΑ ΤΣΑΓΚΑΡΗ ΓΥΝΑΙΚΑ ΚΩΣΤΑ ΧΡΙΣΤΑΚΗ
ΓΕΩΡΓΙΑ ΒΙΓΚΟΥ
ΤΑΣΙΑ ΠΑΠΑΣΑΡΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ
ΜΑΡΘΑ ΤΣΙΛΙΒΙΤΗ -ΦΙΛΙΠΠΟΥ
ΣΤΕΛΛΑ ΣΤΑΘΜΑΡΧΗΣ Ο ΠΑΤΕΡΑΣ ΤΗΣ
ΚΑΘΙΣΤΗ ΕΛΕΝΗ ΚΑΡΤΕΡΟΛΙΩΤΗ ΞΕΝΟΦΩΝΤΑ ΑΔΕΛΦΗ,ΠΑΠΑΔΙΑ ΣΤΟ ΣΙΜΙΖΑ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΠΟΥΛΟΥ
ΚΑΘΙΣΤΗ ΣΜΑΡΑΓΔΗ ΠΑΠΑΣΑΡΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ ΓΥΝΑΙΚΑ ΓΙΩΡΗ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΥ-ΚΟΥΡΗ
ΔΑΣΚΑΛΟΙ ΝΙΦΟΡΟΣ,ΚΑΡΤΕΡΟΛΙΩΤΗΣ KAI O ΓΙΟΣ TOY ΔΑΣΚΑΛΟΥ ΝΙΦΟΡΟΥ ΛΕΩΝΙΔΑΣ
Έρευνα - Μελέτη - Καταγραφή
Γιάννης Δ. Λύρας
Βαλύρα, Ιούλιος –Αύγουστος 2005
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου